Nieuwe gewoonte en patronen aanleren

“Waarom? Omdat ik het altijd zo doe.” Ik hoor het haar zeggen en ik kijk haar aan. Ik vraag haar of zei er zelf iets mee opschiet of er iets uithaalt uit deze gewoonte. Nee, is haar antwoord. Ze kijkt me aan en tranen vloeien op. “Ik weet gewoon niet hoe ik dit kan doorbreken…” 
 
Zomaar even een gesprek met een klant laatst. Patronen en gewoonte doorbreken is iets wat ontzettend lastig is in je eentje. Vaak zijn het gewoonte die er door de jaren heen zijn ingeslopen. Een gewoonte kan zijn na het eten de kids douchen, een stuk fruit om 10:00 eten, maar ook bijvoorbeeld jezelf weg cijferen of gelijk in de verdediging schieten bij een conflict met je kids of partner. Het zit vaak zo vast in ons systeem. Het is een riedeltje dat we standaard afspelen in bepaalde situaties. Hoe kan je nou die oude patronen of gewoonte gaan vervangen als het je eigenlijk bakken energie kost?

Schrijven over jezelf 

Als aller eerst is het van belang dat jij je bewust word van jou gewoonten. Zodra jij weet wat die gewoonte en patronen zijn kan je ze pas gaan veranderen. Mijn tip hiervoor is om eens op te gaan schrijven waar je tegenaan loopt op zo’n dag. Ik hoor je denken: “Heb je haar weer met dat schrijven…”

[Het is wetenschappelijk onderzocht dat zorgen van je af schrijven een helende werking heeft. Schrijven over emoties of persoonlijke ervaringen lucht op en leidt tot een betere gezondheid. Door veel te schrijven zorgt ons brein op het lange termijn dat we bij stressvolle situaties minder van het stresshormoon cortisol aanmaakt. Negatieve ervaringen worden beter verwerkt, het verduidelijkt je gevoelens, je leert jezelf beter kennen, vergroot je creativiteit en je verbetert je communicatie. Het helpt zelfs je IQ te verbeteren volgens een recente studie van Harvard. Je herinnert je dingen beter, je maakt ruimte en bevordert zowel de linker- als de rechterhersenhelft te gebruiken.]
Gewoonte patronen

Onderzoeken 

Goed, dat was even een side note. Terug naar gewoontes! Opschrijven dus waar je tegenaan loopt op zo’n dag. Zodra je dat hebt opgeschreven kan je per situatie bekijken of dit te maken kan hebben met een bepaalde gewoonte of patroon van jezelf. Aangezien die gewoonte en vaak zo diep in zit zal het tijd kosten totdat je ontdekt dat je een gewoonte hebt. 

Mijn andere tip is om enorm veel gedoe thuis te voorkomen is om je kind eens echt aan te horen. Wat heeft hij te vertellen, waar zit hij mee, wat wil hij op dit moment hiermee bereiken en wat heeft hij nodig? Geef je kind bijvoorbeeld 30 of 45 minuten op een dag volledige aandacht en focus je alleen op één kind. Zet wat mij part, werkt hier in huis als een gek, een timer. Wij gebruiken een Time Timer maar een kookwekkertje werkt ook prima. Vinden ze hier heerlijk!  Duidelijkheid, je maakt het visueel en het geeft rust. Even helemaal 1 op 1 met mama. Ga wat mij part op zo’n moment iets doen wat je kind hartstikke leuk vind, kinderboerderij, fietsen, stuk wandelen, samen boodschappen doen of lekker voorlezen of nageltjes lakken. Bouw samen aan die band van vertrouwen en liefde. Maak daar een nieuwe gewoonte van ;-). 

Een nieuwe gewoonte kan ook helemaal voor jezelf zijn. Bijvoorbeeld elke ochtend beginnen met 2 bladzijdes uit een heerlijk boek, misschien 10 minuten mediteren of gewoon even rustig een kop koffie of thee drinken. Dit geeft jou de energie en kracht om er die dag tegenaan te gaan! 

Gemiddeld duurt het 60 dagen voordat jij jouw nieuwe gewoonte in jou systeem hebt zitten. Het vergt dus veel doorzettingsvermogen en discipline! Daarvoor heb ik een aantal makkelijke en praktische tips om het vol te houden:

 

  • Schrijf je nieuwe gewoonte op (je doel). Maak daarvoor een planning. Hoevaak wil je deze nieuwe gewoonte gaan gebruiken, wanneer en hoe. Klinkt het overdreven? Prima, maar wil jij dit volhouden is het een mooie stok achter de deur! 
  • Maak een soort beloningssysteem. Als je X aantal keer jouw nieuwe gewoonte hebt uitgevoerd mag je jezelf trakteren op die lekkere koffie bij dat leuke koffietentje / dat lekkere stukje chocola / avond in bad / die lekkere douchezeep kopen…. Verzin wat! 
  • Schrijf een slogan of een affirmatie op die voor jouw werkt. Maar wat zijn affirmaties dan? Het zijn korte maar krachtige zinnen die je herhaalt, zodat je dit ook echt in je systeem opneemt. Je (her)programmeert jezelf als het ware met deze zinnen, op een positieve manier. De werking van affirmaties is eigenlijk heel simpel: we geloven wat we vaak horen of zeggen. Als iemand vaak tegen je zegt dat je dik bent, dan ga je dat vanzelf geloven, ook al vond je jezelf niet dik. Dit worden beperkende overtuigingen en je zult zien dat iets je dan inderdaad ook niet lukt. Het overwinnen van beperkende overtuigingen kun je dus doen met affirmaties, al moet je daarvoor wel eerst inzicht krijgen in wat je gelooft over jezelf. Daarna kun je dus door middel van affirmeren jezelf herprogrammeren.Ofwel: van een negatieve beperkende overtuiging naar een positieve gedachte, zoals wél in jezelf geloven. Je hebt super mooie affirmatie kaarten zoals bijvoorbeeld deze van het boek: Je kunt je leven helen of deze Inner Compass cards, die heb ik zelf ook. SUPER mooi vorm gegeven en ik zeg altijd, haal eruit wat werkt voor jou en waar jij wat aan hebt. Ik leg vaak 1x per dag een kaartje  en kijk wat ik daaruit kan halen voor de dag.  
  • Hang een mooie quote, slogan of jouw doel in het zicht. Zo vergeet jij niet waarom je wilt veranderen in patroon of gewoonten. 

Liefs,

Anouska