Hoe je ademhaling je

kan laten ontspannen

De ademhaling staat als metafoor voor het leven.

In sommige talen betekent het woord voor adem hetzelfde als ziel, leven, bewustzijn, hart, lucht etc. Denk aan Ki of Chi, Prana en Spirit uit het Latijnse spiritus. Zoals een boom vanzelf groeit en precies weet hoe dat moet, zo ademen wij ook vanzelf.

Veel moeders ademen onbewust te “gecontroleerd” waardoor je klachten kan krijgen door verkeerd te ademen zoals:

Door ademhalingsoefeningen te gaan doen zal je snel verbetering zien in deze klachten. Door bewust en rustiger te gaan ademen, breng je rust in je lichaam en systeem.

Overleven

Als moeder zit je vaak in standje overleven in plaats van leven. Tijd om te vertragen is er vaak niet. Ons verstand legt voor onszelf de lat enorm hoog en we zijn vaak het strengst voor… onszelf. Best vreemd toch? We zorgen voor iedereen heel erg goed en willen het beste voor ons gezin, maar voor onszelf zijn we juist enorm streng. Toch is het belangrijk om soms te ontspannen of te vertragen. Je brein gaat alsmaar door, want het werk is nooit af als moeder en het leven is gewoon vol en druk en wordt zo als het ware ‘afgewerkt’. Toch is het onwijs belangrijk om goed te voelen wat jij en je lichaam nodig heeft en je eigen lichaam te , leren, kennen. 

Wat meer uit je hoofd komen en meer in je lichaam.

Door ademhalingsoefeningen en bewust te ademhalen kom je meer in je lichaam en voel je meer. Naast fysieke sensaties die je hierdoor voelt, kom je ook in een meditatieve staat, zodat je geest kalmeert, aldus Dr Breath. Hierdoor kom je automatische meer uit je hoofd en meer in je lijf en daardoor weer meer bij je gevoel.

ademhaling


Spanning vasthouden

Spanning wordt overal in je lichaam opgeslagen, in spieren en bindweefsel. De bekendste voorbeelden zijn je rug, nek en schouders. Ook zie je vaak spanning in je kaken of in je frons op je voorhoofd. Iedereen heeft te maken met het onbewust opslaan van spanning. Die spanning houden we vast door als allereerste stoppen met ademhalen. 

We spannen bepaalde spieren aan om niet te hoeven voelen. De bekendste spier om emoties te controleren of te onderdrukken is ook de belangrijkste spier om te ademhalen, namelijk de middenrif spier. Wanneer je spanning steeds vastzet in je lichaam en de spanning zo als het ware opstapelt, kost jouw lichaam dit onwijs veel energie. Dit kan mogelijk tot overspannenheid leiden en zelfs een burn-out als gevolg.

"De voordelen van ademtechniek zijn eindeloos, zowel fysiek, mentaal en emotioneel."

Van het kalmeren van je geest tot simpelweg lekker in je vel zitten of het verbeteren van je sportprestaties.

Door de ingeademde zuurstof wordt er energie vrijgemaakt en voel je je fit. Zie het ademen in de buik als een gezonde massage voor je organen die in de buikholte liggen. Door de beweging van de buik raken de organen beter doorbloed. 

 

Door bewust rustiger te ademen en in een langzamer tempo, kom je in een bepaald deel van je zenuwstelsel. Dit kalmeert direct alle lichaamsfuncties. Je hartslag gaat omlaag waardoor je bloeddruk ook daalt. Dit heeft effect op je geestelijke gesteldheid, dus geestelijk kalmeer ook.

 

Ademen heeft ook een positief effect op je mentale gesteldheid. Het geeft je een kalmere geest waardoor je je beter kan concentreren en heb je meer aandacht voor wat je doet. Ook ben je in staat om met meer afstand naar dingen te kijken. Daardoor kun je beter hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden.

Door goed in te ademen maken we meer melatonine aan. Melatonine is het hormoon dat ons slaap- en waakritme regelt en zorgt voor een goed gevoel. Hierdoor ben je in staat om het overzicht te houden en hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Je voelt je aanwezig en wakker wanneer dit goed functioneert.

 

Het zorgt meer uithoudingsvermogen en spierkracht.

Aan de slag met je ademhaling

 

Door aan de slag te gaan met ademhalingsoefeningen en een bewustere ademhaling kan jij meer ontspanning, meer focus en meer energie ervaren. Klinkt fijn toch?!  Ik zal hier twee beginners ademhaling oefening delen.

Ga het gewoon eens doen, doe het in kleine stappen, doe hem zonder verwachtingen en zonder een ‘goed of ‘fout’. Probeer hem elke dag bijvoorbeeld bij het opstaan, onder de douche of na het ontbijt te doen. Zo maak je er een routine van.

adem

Twee oefeningen voor je ademhaling

Direct kalmeren:

De eenvoudigste oefening voor directe ontspanning. Denk aan spitsuur, avond routine of de zoveelste ‘MAM’. Ga even naar boven of op de gang staan en doe het volgende:

Stap 1: Adem 3 tellen in door je neus

Stap 2: Adem 6 tellen ontspannen uit door je mond

Stap 3: Wacht even en adem op gevoel weer in.

Geef het een kans en sta er open voor. Het is niks geks, denk nuchter. Het enigste wat je doet is je ademhaling ‘resetten’. Merk je schouders op en laat ze hangen. Voel wat er in je lichaam gebeurd. Ga daarna (iets ;)) meer relaxer terug de kamer in.  

Opfrisser:

Deze oefening is geschikt op elk moment dat je behoeften hebt aan verandering van je gevoel.

Stap 1: Zorg dat je makkelijk zit in een actieve houding. (Borst vooruit en rug recht.)

Stap 2: Adem 10 x diep in door de neus en ontspannen uit door de mond, in een iets sneller tempo dan normaal.

Neem daarna even tijd om te ervaren wat het met je doet. Schrik niet als je wat licht wordt in je hoofd; dat gaat weer weg wanneer je rustig ademhaalt. Je zult merken dat je wakker wordt en je actiever gaat voelen. Je zet jezelf als het ware aan. Een mooie oefening om je jezelf energieker te gaan voelen. 

 

Doe jij al aan ademhalingsoefeningen om je meer ontspannen te voelen? Zo nee, ga je het eens uitproberen?

Liefs,
Anouska