Geef je grenzen aan!

 

Geef je grenzen aan! Herken je het pleasen, vrienden willen blijven met iedereen en geen NEE durven zeggen. Het is heel herkenbaar en ik heb het ook jaren gedaan! Geef je grenzen aan!
Al deze punten hebben eigenlijk maar met 1 ding te maken, dat is zelfvertrouwen en eigenwaarde. Want waarom zou je iemand anders op #1 zetten in plaats van jezelf?

Superkrom natuurlijk!


Maar nu hoor ik je vanaf hier denken: Hoe pak ik dit aan dan?

Geef je grenzen aan!

Om je grenzen aan te geven zul je eerst moeten weten en wat jou grenzen zijn. Het pleasen zit vaak zo vast in je systeem dat je niet meer weet wat jouw eigen grenzen zijn. Als aller eerst wil ik je als opdracht meegeven:

– Ga onderzoeken wat jouw grenzen zijn, waar jouw grenzen liggen en waarom heb ik deze grens?
– Maakt het me ongelukkig?
– Voel ik me hier ongemakkelijk bij?
– Is dit niet het juiste moment?
– Hoe je dat onderzoekt is door situaties voor te schetsen en bedenken waar jouw grenzen liggen.

Met andere woorden : Geef je grenzen op tijd aan!

Geef je grenzen aan

MIJN 4 TIPS

 

#1

Oefen gelijk in de praktijk door op bepaalde situaties die zich voordoen gelijk te bedenken: waar ligt NU mijn grens en waarom? Misschien blijkt dat je uiteindelijk hele andere grenzen hebt dan je dacht. Je kan ze voor jezelf opschrijven als je dat prettig vind. Zo kan je altijd later terug lezen en onderzoeken waarom op dat moment daar jouw grens lag.

 #2

Maak een script. Een script helpt jou in het begin duidelijk te zijn naar anderen zonder dat je moeilijk hoeft te doen en je in allerlei bochten moet wringen. Praat hierbij altijd in de IK vorm. Sommige mensen zijn er namelijk van overtuigd dat hun intenties goed zijn terwijl je, eigenlijk als je diep van binnen kijkt, weet dat het niet altijd zo goedbedoeld is. Ook hier kun je op inspelen door je eigen grenzen hierin te stellen. Je hoeft er dan niet eens zo diep op in te gaan, dat die bedoelingen van de andere persoon helemaal niet zo goedbedoeld zijn. Dit doe je door bijvoorbeeld te zeggen: “Ik weet dat je het goed bedoeld, maar ik word hier niet zo blij van. Wil je ermee stoppen?” Doordat je steeds uit je eigen persoon praat en je je eigen gevoel neerlegt bij hetgeen dat je wilt zeggen is er haast geen discussie mogelijk. Blijf ook bij jouw grens en laat je niet ompraten. Hou je zelfrespect en cijfer jezelf niet weg.

 #3

Bedenk wat je mis loopt en wat je jezelf aandoet als je maar JA blijft zeggen. Wat zou je in die tijd voor jezelf kunnen doen? Hoe voel jij je na de zoveelste keer over je eigen grenzen te zijn gegaan? Want uiteindelijk doe jij het zelf. Confronterend toch?! Maak desnoods een lijstje voor jezelf met daarop de dingen die je voor jezelf zou willen doen of hoe jij je NIET meer zou willen voelen. Dit maakt je bewust en probeer aan dit lijstje te denken zodra jij over je grens heen dreigt te gaan. Jij bent de enigste die JA zegt en dit kan veranderen in een NEE. Iedereen zal jou nog steeds een aardig persoon als jij je grenzen stelt net zoals die anderen dat ook doen.

 #4

Ga houden van jezelf! Jij mag er wezen Stoere moeder! Grenzen stellen gaat namelijk voor een groot deel over zelfvertrouwen en eigenwaarde. Eigenwaarde is het beeld dat je van jezelf hebt zonder daar redelijk of logisch te zijn. Dit is iets dat je niet zomaar eventjes voor elkaar krijgt. Dit is een jarenlang proces en moet je ook aan blijven werken. Je veranderd, je leert, je valt en je staat weer op. Een klein tipje wat helpt is door elke dag 3 dingen op te schrijven waar jij blij van word van jezelf. Denk hierbij aan: jou kwaliteiten, je kennis, je lichaam, jou handelen. Ook kan het helpen jouw (negatieve) gedachten te onderzoeken. Overtuigingen als ik ben het niet waard… Is dit waar? Is het een feit? Kan ik het meten? Hoezo ben ik het niet waard? Wees bewuster en onderzoek eens wat jij denkt over jezelf.

 Even kort samengevat, wat moet je doen om jouw grenzen te gaan bewaken? : Onderzoek je grenzen, maak een script voor als iemand over jouw grens heengaat, wat loop je zelf mis als jij alsmaar JA blijft zeggen? En ga houden van jezelf.

Wat ga jij doen om jouw grenzen beter aan te gaan geven? Laat het weten onderaan de blog!

Heb je nog vragen over dit specifieke onderwerp dan kan je mij altijd emailen. Laat het mij weten als jij info wilt over een bepaald onderwerp. Wie weet behandel ik die in mijn volgende blog :-). Weet dat er ook in mijn gratis boek veel tips staan. Het onderwerp ‘Grenzen aangeven’ komt ook naar voren in mijn Minitraining Moeder in Balans

Liefs,

Anouska

P.S: Om je grenzen aan te gaan geven gaf ik als tip ze op te zetten. Dit is natuurlijk extra leuk met een mooi notitie boekje of journal. Ik word er altijd ontzettend hebberig van en krijg daardoor extra zin om dingen op papier te zetten. Zie hier mijn favorieten!