Geduld &

moeder zijn

Geduld en moeder zijn

Na een lange dag thuis, de zoveelste ‘MAMA’ en de 4e driftbui op de dag, is de kans groot dat je zo nu en dan je geduld verliest. Je roept iets te hard terug of slaat net even iets harder dat keukenkastje dicht. Wie kent dat gevoel eigenlijk niet? Alle moeders hebben hier wel eens mee te maken gehad. Het gevoel dat je bij het minste of geringste boos wordt of je geduld verliest. Het idee dat je geen controle over de situatie hebt of misschien wel jezelf niet helemaal onder controle hebt. Dat is echt geen fijn gevoel!

Als moeder krijg je een hoop op je bord. Je hebt genoeg ballen hoog te houden en er komt een hoop stress bij kijken. Als je voor een langere tijd onder stress staat raakt ons batterij en onze reserve batterij op. Dat resulteert in slecht slapen, opgebrand gevoel, slechte concentratie, constant gespannen gevoel en nergens meer aan toe komen.

Jouw lichaam reageert hierop door in de overlevingsstand te gaan.

Dit wordt aangestuurd door ons oerbrein, oftewel het reptielenbrein. Het regelt zaken als ademhalen, voortplanting en stofwisseling. Hier hebben wij geen invloed over. Je lichaam wil overleven en daarbij is het van belang dat je alert bent of er geen bedreigingen voor je zijn.

"Op zo'n moment staan bij jou alle alarmbellen aan."

Overal om je heen voelt je lichaam gevaar en angst. Jouw systeem is ingesteld op beter één keer te veel reageren dan één keer te weinig. Vandaar dat jij wat feller reageert op het minste of geringste. Daarnaast is ons stresssysteem vrij fysiek. Door gevoelens te onderdrukken of te vermijden werkt dat niet in je voordeel. Uiteindelijk ben je op en neemt ons oerbrein het over. Dan werkt ons denken, ons mensenbrein, niet meer en reageer je minder genuanceerd, rauwer en bozer.

Tips voor meer geduld

Maar wat moet je doen als je thuis bij je kleintjes in zo’n situatie zit? Ik deel een aantal praktische tips zodat jij hier gelijk mee aan de slag kan gaan.

Weet waar jouw grenzen liggen. Ga daar dan ook niet zelf overheen en laat iemand anders dat al helemaal niet doen. Door over je grenzen heen te gaan, kost je dit bakken met energie. Je hebt nou eenmaal maar een beperkt energiegehalte. Laat het niet zover komen dat je op raakt en jezelf verliest.

Zodra jij merkt dat je geïrriteerd bent, je boosheid voelt opborrelen of het idee dat je de controle aan het verliezen bent, stap ten alle tijden direct uit de situatie. Loop naar de gang, ga even naar boven of loop even een blokje om het huis. Adem een paar keer goed door. Zodra je merkt dat je hartslag omlaaggaat en je je rustiger voelt loop je pas weer terug.
Je kan niet altijd de rust zelve zijn. Ga, nadat je jezelf even hebt laten gaan, naar je kind toe en leg uit dat je niet zo had moeten reageren. Hier leert je kind ook van. Reageer nooit af OP je kind. Voel je dat je fysiek wordt? Loop naar je bed en pak een kussen of stamp even flink op de grond.

Weet waar jouw grenzen liggen. Ga daar dan ook niet zelf overheen en laat iemand anders dat al helemaal niet doen. Door over je grenzen heen te gaan, kost je dit bakken met energie. Je hebt nou eenmaal maar een beperkt energiegehalte. Laat het niet zover komen dat je op raakt en jezelf verliest.

Heb jij serieuze klachten? Vind jij het lastig om je in te houden? Neem dan ten alle tijden contact op met de huisarts of psycholoog. Laat het niet langer duren dan dat het al doet en zoek hulp
Liefs, Anouska