Burn-out of overspannen?

Tegenwoordig is een burn-out of overspannen zijn iets dat, helaas, veel voorkomt. We willen allemaal carrière maken, zelf geld verdienen, een “geëmancipeerd” gezin draaiende houden en daarnaast ook nog ergens tijd voor onszelf inplannen… En dat allemaal zonder schuld en onrustig gevoel. 

 

Waarom ik “geëmancipeerd” gezin tussen aanhalingsteken schrijf? Ga eens na, als je even bloed eerlijk kijkt naar jouw gezin. Wie zorgt voor de boodschappen? De oppas? Het eten? De schone was in de kast? Uiteindelijk zijn wij, moeders, diegene die de boel draaiende houden.

Tijden zijn veranderd

Puntje bij paaltje komt er onwijs veel lasten op onze schouders te liggen. Dit brengt veel stress met zich mee. Vroeger kon je je als huismoeder volledig focussen op het moederschap en het huishouden. Nu hebben we werk, gezin, vriendinnen, de dagelijkse drukte en social media wat veel druk (kan) geven. Tijden zijn veranderd. Als je je bedenkt dat we nu binnen 1 dag meer prikkels binnen krijgen dan vroeger in 1 jaar! Ons hoofd draait overuren om deze prikkels allemaal te verwerken. Neem daarbij de druk en de stress van het moederschap, carrière en social media, lastige situaties of een persoonlijke situatie erbij en je begrijpt dat je daar een bepaalde modus in moet gaan vinden. Oftewel: balans! 

Weegschaal

Balans is jouw fysieke en emotionele weegschaal. Balans is super persoonlijk omdat iedereen zijn weegschaal anders is. Aan de ene kant staat jouw draaglast, dat zijn alle lasten wat jij in je leven moet dragen. Aan de andere kant van de weegschaal staat jouw draagkracht, dat is alles waar jij kracht uit haalt om je krachtlasten te kunnen dragen. Als jouw draaglast zwaarder weegt dan jouw draagkracht, ga je (tijdelijk) gebruik maken van jouw reserve batterij. Dat is prima, daar is hij voor! Maar blijft die last en de stress dat dit met zich mee brengt aanhouden? Dan is op een gegeven moment jouw reserve batterij op.

Ben ik overspannen of heb ik een burn-out?

Als je reserve batterij op is kan je allerlei kwaaltjes krijgen zoals vermoeidheid, veel huilen, piekeren, slechte concentratie, slecht slapen en het vermijden van sociaal contact. Dit zijn klachten van een burn-out maar ook klachten die je voelt als je overspannen bent. De klachten zijn trouwens wel veel minder intens als je overspannen bent. Deze klachten zijn ontstaan omdat je te lang, vaak weken tot maanden, door bent gegaan terwijl je in een stress volle situatie zat. Zodra je overspannen bent zul je merken dat zodra jij rust pakt en de stress weg neemt, je er binnen een aantal weken tot maanden weer bent. 

Zodra je die rust niet pakt, kan je van overspannenheid een burn-out creëren. Je raast maanden tot jaren door, weinig tot geen balans, stress level 1000, gaat vaak over je eigen grenzen heen en zet jezelf op de laatste plek. Wat er uiteindelijk toe leidt is dat je niet beter weet. Dit doe je al zo lang!

Meest voorkomende symptomen van een burn-out:

^

Cynisme

^

Nergens meer toe kunnen komen

^

Slaapproblemen

^

Gevoelens van incompetentie en falen

^

Constant piekeren

^

Concentratie- en geheugenklachten

^

Lichamelijke en geestelijke uitputting

^

Uitrusten en opladen lukt niet meer

^

Gespannen

Lichamelijke symptomen van een burn-out

^

Benauwd (hyperventileren)

^

Hartkloppingen

^

Duizelig

^

Hoofd-spier-nek-maagpijn

^

Misselijk

^

Hoge bloeddruk

^

Pijn op de borst

Je zult zelf niet eens voelen dat je op het randje wankelt tussen overspannenheid en een burn-out, of dat je überhaupt al een burn-out hebt. Wil jij van een burn-out herstellen, moet je rekening houden met maanden tot zelfs jaren.

Burn-out of overspannenheid voorkomen?

Hierbij een aantal tips om een burn-out te voorkomen:

^

Stress

Wat geeft jouw stress en hoe word dat veroorzaakt? Wat kost veel energie en wat kun je daaraan veranderen? Schrijf dit op.

^

Energie

Wat geeft jou energie en maak daar iedere week tijd voor. Plan het in!

^

Realistisch

Is dit realistisch wat ik van mezelf verwacht en vraag? Niemand is perfect en perfect is niemand.

^

Grenzen

Stel grenzen voor jezelf en zeg ‘nee’ als het je te veel wordt. 

^

Praat

Praat over je gevoelens en problemen! Doe dat met iemand die je vertrouwd zoals je partner, een goede vriend(in) of een proffesional. Weet dat ik jou een helpende hand kan bieden in zo’n situatie. 

^

Beweeg

Beweeg 30 minuten per dag, bijvoorbeeld fietsen, zwemmen of wandelen.

^

Zorg goed voor je lichaam

Zorg voor voldoende slaap, ontspanning, op tijd naar bed, eet gezond en gebalanceerd.

^

Accepteer

Probeer een dagritme aan te houden en accepteer dat zaken in het leven soms niet lopen zoals je zou willen.

Wil jij meer tips?  Vraag dan mijn gratis Masterclass aan vol met praktische tips, handvatten en inspiratie.

Een burn-out of overspannenheid voorkomen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op via mail of plan een gratis inspiratie gesprek met mij. 🙂 

Liefs,
Anouska

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *