10 tips

als je je

Rot voelt

Mijn vakantie is voorbij en ik heb weer zin om mijn laptop open te klappen. Ik denk dat het overdag bij openklappen blijft, aangezien de kids natuurlijk thuis les krijgen. Het is nu donderdag 14 januari 11:00 en dit zijn de eerste drie regels die ik op ‘papier’ heb gezet. 😅
 
Het jaar 2020 zou je kunnen omschrijven als een grote oefening in overgaven (niet alles lukt wat je op de dag wilt doen), geduld (kids en geduld… meer hoef ik niet te zeggen denk ik) en optimisme (op sommige dagen alleen met de kids, lokdown, is het nou eenmaal soms moeilijk om het positief in te zien als je nergens heen kan en je je wel eens rot voelt). Dan zou je daar nu toch wel expert in zijn zou je zeggen, maar niks is minder waar. Het blijft soms nog steeds lastig. Ja, ik ben ook maar een mens. 😉

Ik krijg vaak de vraag van moeders via Social media of mijn trajecten:

“Maar Anouska wat doe je als je even geen zin hebt, je rot voelt of gewoon even niet zo lekker in je vel zit?”

Hier heb ik een lijst voor gemaakt dat zodra je zo’n irritante, vervelende, vermoeide, rot dag hebt of gewoon niet helemaal lekker in je vel zit je deze lijst erbij kan pakken.

"2020 was een grote oefening"

"Wat we vaak doen als we niet lekker in ons vel zitten, is dat rot gevoel zo veel mogelijk vermijden."

10 tips als je je rot voelt


(rot) Gevoel vermijden

Wat we vaak doen als we niet lekker in ons vel zitten, is dat gevoel zo veel mogelijk vermijden. Denk aan netflixen, piekeren, klagen, repen chocola of zakken chips naar achteren werken of eindeloos scrollen op je telefoon. Het gevoel vervaagd even naar de achtergrond. 

Het nadeel is alleen dat dat gevoel weer terug komt. Zie het als een strandbal dat onderwater word gehouden, als je hem loslaat komt hij twee keer zo hard terug. Daarnaast komt ook nog het schuldgevoel bij kijken van het vermijdgedrag.
“Shit, weer een hele reep chocola op” of “Damn, dat was mijn vrije avond. Heb ik alleen maar op mijn telefoon gezeten”. 

Laat de boosheid komen, schreeuw en ros er even lekker op los tegen een kussen. Laat je verdriet letterlijk en figuurlijk stromen. 

Komende 10 tips helpen je bij zo’n vervelend en rot gevoel. Zo’n gevoel hieft niet gelijk het einde van de wereld te betekenen. In tegendeel. Het hoort er nou eenmaal bij. Schaam je je er vooral niet over. 

Probeer eerst eens te onderzoeken en erachter te komen waarvoor of waardoor je dit gevoel hebt. Wat zorgt voor dit gevoel bij jou? (Bepaalde situatie, hormonen, gedachten van jezelf, te veel hooi op je vork?)

Schrijf! Door het op papier te zetten, schrijf je het letterlijk en figuurlijk uit je hoofd. Uiteindelijk oordeelt papier niet en kan je je verhaal doen zonder dat je word beoordeelt. Stel jezelf vragen als; Hoe voelde je je vandaag? Wat heb je vandaag meegemaakt? Hoe reageerde je daarop? Wat zijn je gedachten daarover? Zijn deze helpend?

 

Zorg voor voldoende eigen tijd. Plan iets waar jij energie van krijgt en wat helemaal van jouw is. Wat vond je vroeger leuk om te doen, voordat je kids had? Hierdoor zet je je gedachten even op iets anders, iets positiefs. Ook het even niets “moeten” is ook fijn. Je voelt je daarna weer een stuk beter.

Ga niet vergelijken. Als je al niet helemaal lekker in je vel zit moet je jezelf niet gaan vergelijken met anderen (moeders). Stop met scrollen op instagram of facebook. Verwijder de vrouwen die jouw, op dit moment, onzeker maken en geen energie geven van jouw social media. Blijf realistisch denken, je kan niet altijd 100% geven in het leven. Zo ook andere vrouwen, waar jij jezelf mee vergelijkt. Iedereen zijn situatie is anders en dealt met andere dingen. Focus je op iets waar je wel energie van krijgt. Denk aan: interieur, Tijdschrift/ blad, creativiteit, boek, spiritualiteit, cursus of opleiding. Volg deze op social media en ontvolg wat meer energie vreters. 😉

Op tijd naar bed. Slaap doet wonderen en met kleine kids is slaap zeldzaam. Pak daarom je momentje als de kids in de middag een slaapje doen of ga er om 21:00 in en laat je partner de laatste fles geven. Zorg voor oppas (Hallo, Opa en Oma!) en tank een nacht goed bij.

 

Ga naar buiten en loop een stuk. De frisse buitenlucht doet wonderen voor je algehele toestand. Even diep in en uit ademen en je benen strekken. Ook maak je door te bewegen de geluks hormonen endorfine, serotonine en dopamine aan. Heb je er moeite mee? Neem een stappenteller en zorg dat je je stappen haalt aan het einde van de dag. Maak er een leuke challange van, alleen of samen met je partner bijvoorbeeld!

Maak een heerlijke playlist met al jouw favoriete liedjes waar jij vrolijk en energiek van word! Alleen het maken is al een feestje op zich. Pak je playlist erbij, oortjes in en gaan. Zo word de was opvouwen, dagje thuis met de kids, rondje lopen of dweilen gelijk een stuk leuker. Mijn all time favoriete tip is zodra je merkt dat je overprikkelt bent thuis, doe oordopjes in! Gegil, geruzie of gepraat van je kids hoor je minder en zorgt ervoor dat je minder snel geprikkelt bent.

Doe ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen. Door ademhalingsoefeningen en bewust te ademhalen kom je meer in je lichaam en voel je meer. Naast fysieke sensaties die je hierdoor voelt, kom je ook in een meditatieve staat, zodat je geest kalmeert. Zoals ik al eerder in mijn blog: Hoe je ademhaling je kan laten ontspannen vertel. ASMR video’s hebben hetzelfde effect als adem en ontspanningsoefeningen. Het zorgt ervoor dat je hartslag daalt, je je focus verlegt van je (negatieve) gedachten naar de geluiden/beelden en het zorgt voor een relax gevoel.  ASMR staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Het is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet alleen de verzamelnaam voor video’s van ‘ASMRrtists’ die fluisteren, hun haar borstelen of met hun vingers tikken. Het is een tintelend gevoel dat je krijgt bij lichte aanrakingen, bijvoorbeeld als iemand over je rug of arm wrijft of met je haar speelt. Er zijn dus heel veel verschillende manieren waarop je het kunt ervaren, maar ze hebben allemaal als effect dat je er een fijn ‘tintelend’ gevoel van krijgt, op je hoofdhuid of in je nek. Tenminste, als je er gevoelig voor bent.

Accepteer dat je niet lekker in je vel zit. Wat ik al eerder zei: Je kan niet altijd 100% geven in het leven. Geef je over aan het gevoel of de situatie. Dit hoort ook bij het leven. Zolang je er tegen blijf vechten kost het je bakken vol energie, dit zorgt ervoor dat het je nog moeier maakt dan dat je misschien al bent. Bij overgave komt er ruimte voor rust en misschien wel meer ruimte om jezelf op te peppen.

Zoek hulp. Vind je het moeilijk om uit zo’n dip te komen? Weet dat een afspraak bij de huisarts, psycholoog of een coach helemaal niet raar is. Een op de vijf Nederlanders zijn ooit in aanmerking gekomen met (psychische) hulp. Ventileren over je gevoel en bepaalde handvatten krijgen om hiermee om te gaan kan heel bevrijdend voelen. 

 

 

Wat doe jij als je niet helemaal lekker in je vel zit?

 

Liefs Anouska